Mercedes-Benz Eqc

Selecteer de uitrusting

Mercedes-Benz

Eqc

Met het oog op de concurrentie en de milieueisen heeft Mercedes ook gekozen voor een elektrisch model, in navolging van veel andere grote fabrikanten. Geen stadsauto, geen stationwagon, zelfs geen berline, Mercedes heeft gekozen voor een SUV om zijn knowhow in het ontwerpen van een volledig elektrische auto te testen. De EQC, zoals hij heet, zal in 2019 voor het eerst te koop zijn. Volgens Mercedes heeft deze 100% elektrische auto een grote actieradius, maar is hij meer geschikt voor korte stedentrips dan voor roadtrips. Lees alles over de Mercedes EQC 400.

Met het oog op de concurrentie en de milieueisen heeft Mercedes ook gekozen voor een elektrisch model, in navolging van veel andere grote fabrikanten. Geen stadsauto, geen stationwagon, zelfs geen berline, Mercedes heeft gekozen voor een SUV om zijn knowhow in het ontwerpen van een volledig elektrische auto te testen. De EQC, zoals hij heet, zal in 2019 voor het eerst te koop zijn. Volgens Mercedes heeft deze 100% elektrische auto een grote actieradius, maar is hij meer geschikt voor korte stedentrips dan voor roadtrips. Lees alles over de Mercedes EQC 400.

 

Wat is de actieradius van het nieuwste Mercedes EQC-model ?

Wat de Mercedes EQC 400 onderscheidt van zijn gelijken is natuurlijk zijn elektrische motor. Het moet gezegd worden dat het Duitse merk zijn huiswerk heeft gedaan en heeft gekozen voor een systeem met twee asynchrone motoren op elke as die zijn verbonden met een krachtige batterij. In elk geval belooft de elektromotor van de Mercedes EQC een krachtige performer te zijn: met een vermogen van 408 pk en een koppel van 760 Nm kan de auto snel accelereren, wat erg handig is tijdens een roadtrip. Er wordt zelfs beweerd dat de Mercedes EQC in slechts 5,1 seconden van nul naar 100 km/u kan accelereren. Niet slecht voor een elektrische auto, vooral omdat de snelheid elektronisch wordt begrensd om de accu te sparen. Het klopt dat modellen met een verbrandingsmotor beter kunnen accelereren vanuit stilstand, maar het is goed om in gedachten te houden dat deze machine met accu 2.425 kilo weegt. Dat geeft wel aan hoe krachtig de motor is.

Met deze machine heeft de bestuurder 5 rijmodi tot zijn of haar beschikking, die elk de actieradius kunnen beïnvloeden. De Comfort-modus is voor rustig rijden, terwijl de Eco-modus het energieverbruik verlaagt en de actieradiuswaarde optimaliseert, wat ook het geval is met de Max Range-modus, die beter geschikt is voor langeafstandsritten. In de Sport-modus wordt de auto responsiever, wat weer ten koste gaat van de actieradius. Tot slot is er de modus Individueel rijden, waarmee de bestuurder de instellingen van zijn of haar keuze kan maken, wat echter de actieradius van de auto kan verkleinen of vergroten. De EQC heeft ook een energieterugwinningsfunctie die wordt geactiveerd tijdens het vertragen.

De Mercedes EQC heeft een batterij met een totale nuttige capaciteit van 80 kWh. Dit betekent dat hij kan bogen op een vrij aanzienlijke actieradius, en dat is inderdaad het geval. Op basis van de WLTP-cyclus verbruikt de Mercedes EQC gemiddeld 22,2 kWh/100 km. Dit betekent dat hij tot 414 km kan afleggen voordat de accu moet worden opgeladen. Naast de beperking van de maximumsnelheid om de prestaties te optimaliseren, profiteert de 650 kg zware accu van een aantal functies die het elektriciteitsverbruik helpen beperken. De batterij is bijvoorbeeld gekoppeld aan een warmtepomp, een pre-conditioneringsfunctie enzovoort. Dit alles betekent in ieder geval dat de batterij echt de capaciteit heeft om de 400 km+ actieradius te leveren die in de WLTP-cyclus wordt geclaimd. Zonder risico op oververhitting van de accu en dankzij de energieterugwinningsfunctie is de auto ideaal voor een roadtrip.

Met behulp van een snellaadsysteem kan de batterij van de Mercedes EQC in slechts 40 minuten tot 80% worden gevuld dankzij de 7,4 kW tweefasige lader. Dit snelle opladen is vooral mogelijk via openbare oplaadpunten die Mercedes wil ontwikkelen via haar lidmaatschap van het Ionity-netwerk. Ionity is een joint venture die is opgericht door een aantal autofabrikanten, waarvan de meeste Duitse, om een groot netwerk van krachtige oplaadpunten op te zetten. Sinds 2020 heeft Mercedes de EQC uitgerust met een nieuwe 11 kW driefasige lader, met als doel dat de auto zijn batterij in 7 uur 30 minuten tot 100% kan opladen.


Hoe laad je je nieuwe 2020 Mercedes EQC op ?

De Mercedes EQC kan worden opgeladen via een DC-laadcontactdoos, die minimaal 7,4 kW moet leveren om de opgegeven actieradius te halen. Het eerste laadsysteem voor de EQC was uitgerust met een lader die aan deze specificaties voldeed. Sinds 2020 vervangt een 11 kW driefasige lader de lader die werd geleverd bij de eerste modellen die op de markt werden gebracht, waardoor de batterij in minder dan 8 uur kan worden opgeladen van 10% tot 100%. Het voertuig kan ook worden aangesloten op een gelijkstroomlaadpunt van maximaal 110 kW. In dat geval kan hij in slechts 40 minuten tot 80% worden opgeladen.

Bovendien is Mercedes, zoals hierboven vermeld, een volwaardig lid van het Ionity-netwerk, samen met andere fabrikanten zoals Audi, BMW, Porsche en sinds kort ook Hyundai. Het is de ambitie van dit bedrijf en zijn leden om een groot aantal snellaadstations in heel Europa te ontwerpen. Uiteindelijk zal het Ionity-netwerk tegen 2020 niet minder dan 400 "supercharger"-laadstations tellen. Een van de doelen is om te concurreren met Tesla, dat al een gevestigde naam is in dit marktsegment. Naast de commerciële ambities wil het Ionity-netwerk de toegang tot openbare oplaadstations vergemakkelijken voor de elektrische modellen van de aangesloten fabrikanten. Het lijdt geen twijfel dat de Mercedes EQC een van de belangrijkste begunstigden van dit project zal zijn, vooral omdat de komst van oliedistributeur Shell in het Ionity-netwerk in 2017 deze laatste in staat stelde om zijn oplaadpunten in zijn talrijke tankstations te installeren. Sinds 2019 kunnen Tesla Model 3 auto's, bekend om hun grote actieradius, verbinding maken met de oplaadpunten van het Ionity-netwerk via een Combo CCS-contactdoos, die ook aanwezig is op de Mercedes EQC.

De oplaadpunten in het Ionity-netwerk leveren alleen gelijkstroom. Met een maximaal vermogen van 350 kW voldoen ze volledig aan de Europese CCS-norm (Combined Charging System, of Combo), die overeenkomt met de specifieke kenmerken van het EQC-model, dat een 110 kW-lader heeft. De reden waarom het Ionity-netwerk voor de Combo-lader koos, is dat deze zowel langzaam als snel laden mogelijk maakt. Naast Mercedes en de andere hierboven genoemde fabrikanten, zijn ook andere fabrikanten zoals Renault van plan om zich in de komende jaren bij het Ionity-netwerk aan te sluiten. Er zijn kosten verbonden aan het opladen bij een van de oplaadpunten van het bedrijf. In 2020 zal elke kilowattuur €0,79 kosten via het Ionity-netwerk.


Wat zijn de afmetingen van de elektrische Mercedes-Benz EQC ?

Vergeleken met het andere SUV-model van Mercedes, de GLC, valt de EQC op door zijn design voor op de weg. De EQC is geen elektrische GLC en dat zie je terug in de afmetingen. Met een lengte van 4,76 meter is hij 10 cm langer dan zijn GLC-tegenhanger. De EQC is 1,88 cm breed en 1,62 cm hoog. Als Mercedes het 4x4 Concept-model ooit op de markt zou brengen, zou het nog indrukwekkender zijn door zijn afmetingen. Volgens Mercedes zou de avontuurlijke versie, die ideaal is voor roadtrips, vooral in de sportmodus, 15,3 cm langer zijn dan de standaard EQC 400. Hij zou zelfs bijna 15,5 cm langer zijn. Hij zou zelfs bijna 6 cm groter zijn dan de G-Klasse.


Ontdek de Mercedes-Benz EQC op onze website en bij uw BYmyCAR Mercedes-dealers.

De BYmyCAR voordelen

  • Gegarandeerde nieuwe en tweedehandsvoertuigen

    Bij BYmyCAR wordt elk voertuig dat te koop staat gecontroleerd en gegarandeerd. Je volgende auto kopen bij BYmyCAR is de garantie dat je met een gerust hart de weg op gaat.
  • 100% van onze modellen op bestelling

    Bij BYmyCAR is elke model ook op maat bestelbaar. Zoekt u een bepaalde model super uitgerust? Bestel het nu!
  • Ruime keuze aan stockvoertuigen direct leverbaar

    Met meer dan 200 nieuwe en tweedehands gecertifieerde voertuigen in stock vindt u zeker uw droomauto bij BYmyCAR.
  • Thuislevering overal in Belgïe

    Bij BYmyCAR is een auto bestellen kinderspel. Kies, reserveer, bestel en laat ons uw volgende auto bij u thuis of op de locatie van uw keuze afleveren.