De Mercedes-Benz 2020 komt zijn beloften na. Met nieuwe motoren en een nieuw interieur- en exterieurdesign respecteert de nieuwe versie de lange geschiedenis van de E-klasse, de bestverkochte Mercedes sinds 1946. De veranderingen zijn echter subtieler dan ze lijken. Dat komt ongetwijfeld omdat Mercedes het imago van dit topmodel niet wil bezoedelen. Aan de andere kant brengen de toevoeging van intelligente systemen en de herziening van bepaalde designlijnen hem volledig in het moderne tijdperk.
Nieuwe 2020 Mercedes Benz E-Klasse: gezinsvriendelijk dankzij de grote bagageruimte
Elegantie is het sleutelwoord voor deze nieuwe versie van de Mercedes E-Klasse Estate. Het is bovenal het belangrijkste credo achter de esthetische en designwijzigingen die aan de auto zijn doorgevoerd. De voorkant is ongetwijfeld het meest beïnvloed door deze herzieningen, met nieuwe koplampen, een motorkap in AMG-stijl, een herziene bumper en een opnieuw ontworpen trapeziumvormige grille. Aan de achterkant zijn de wijzigingen vrij minimaal. Mercedes heeft een punt gemaakt van het installeren van een nieuwe lichtsignatuur. De auto krijgt ook het schakelbare AMG-uitlaatsysteem, met vier uitlaatpijpen die twee aan twee aan elke kant zijn geplaatst.
Binnenin is de restyling beperkt tot de toevoeging van nieuwe esthetische details, zoals het touchpad op de middenconsole waarmee de MBUX-technologie van Mercedes wordt bediend. Dit is een van de meest geavanceerde spraakbesturingen op de markt. Er is ook een Augmented Reality-display geïntroduceerd. De stoelen zijn nu uitgevoerd in nappaleder met rode stiksels. Tot slot heeft ook de bestuurdersstoel een upgrade gekregen, met de toevoeging van twee multimediaschermen voor instrumenten en infotainment.
Een van de kenmerken van de nieuwe Mercedes E-Klasse geeft hem een onmiskenbaar voordeel ten opzichte van zijn concurrenten, voornamelijk de Volvo V90, Audi A6 en BMW 5-Serie Touring. Dit is de bagageruimte van 640 liter. Dat is aanzienlijk minder dan zijn rivalen, zoals de BMW 5 Reeks Touring, die slechts 570 liter biedt. De reden hiervoor is dat Mercedes de bagageruimte niet wilde opofferen omwille van het design. In feite hebben bijna al zijn rivalen een licht aflopende achterklep om een meer dynamische look te krijgen, wat Mercedes blijkbaar niet heeft gedaan.
Nieuwe en gebruikte 2019 Mercedes E-Klasse Estate: proefrit, prijs en reviews
Mercedes heeft misschien niet toegegeven aan de drang naar een complete stylingrevisie, maar heeft kosten noch moeite gespaard op het gebied van technologie. Het is zelfs de technologie die het meest is toegevoegd aan deze nieuwe versie van de E-Klasse Estate in vergelijking met vorige versies. Er zijn tal van rijhulpmiddelen toegevoegd, van adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent tot dodehoekdetectie en verkeersbordherkenning. Natuurlijk is deze lijst niet volledig. Mercedes is zelfs nog een stap verder gegaan door een intelligent autonoom rijsysteem te installeren op de berline. Dit beheert bijvoorbeeld de rem- en herstartfases in files. De bestuurder moet echter altijd de hand aan het stuur houden. Als hij dat niet doet, geeft het systeem een alarmsignaal. Op het uitrustingsniveau AMG Line is nog een andere technologie beschikbaar die Urban Guard heet. Dit is een intelligent apparaat dat automatisch hoorbare en zichtbare waarschuwingen afgeeft bij een poging tot diefstal of een aanrijding wanneer de auto geparkeerd staat.
Qua motoren is er keuze genoeg. De Duitse fabrikant biedt 2 benzinemotoren en 2 dieselmotoren met vier cilinders in lijn, allemaal met microhybridisatie. De eerste zijn gemonteerd op de E 220d en E 400d 4Matic versies. Deze motoren leveren respectievelijk 194 en 330 pk. Deze versies van de E-Klasse sedan zijn geprijsd vanaf 58.000 euro (Avantgarde-uitvoering) voor de 220d tot 76.200 euro voor de 400d 4Matic. Het type uitrusting heeft een grote invloed op de prijzen. De Mercedes E-Klasse 220d AMG Line is geprijsd vanaf 61.000 euro, en tot 79.300 euro voor de E 400d. Benzinemotoren zijn daarentegen uitsluitend voorbehouden aan high-performance modellen, zoals de E 53 en E63 S. De Mercedes E-Klasse 53 heeft een 435 pk sterke zescilinder lijnmotor gekoppeld aan een startalternator die hem een lichte hybridisering en 22 pk extra geeft. De supersportversie van de Mercedes E-Klasse, de E 63 S, heeft een motor met 612 pk. Qua prijs zijn deze versies met benzinemotor de duurste in het E-Klasse-gamma. De E53 begint bij € 92.900 zonder opties, terwijl de E63 begint bij € 141.200.
Elektrisch rijden met de Mercedes E-Klasse 300e en 300de Hybrid
Terwijl de 'conventionele' motoren aan boord van de E200 en E400 allemaal voorzien zijn van microhybridisatie, zijn de 300e (benzine) en 300de (diesel) modellen oplaadbare hybrides. Dit is op zich niets nieuws, maar Mercedes heeft een aantal verbeteringen aangebracht in de prestaties van dit type motor. In vorige edities van de E300 leverde microhybridisatie de auto gemiddeld 14 pk extra op. Het nieuwe motorsysteem, door Mercedes 'EQ Boost' genoemd, kan tot 20 pk leveren. De nieuwe Mercedes E-Klasse 300e ontwikkelt momenteel 320 pk, tegenover 306 pk voor zijn neefje van 300de. Bovendien kunnen hun respectieve elektromotoren worden gebruikt voor een volledig elektrische reis van ongeveer vijftig kilometer. In tegenstelling tot de modellen met supercharger hebben de Mercedes E-klasse 300e en 300de in elk geval het voordeel dat ze geen milieubelasting hoeven te betalen.
Sportieve stationwagonversies: Mercedes AMG E53 4Matic en E63 S 4Mati
Als je aan AMG denkt, denk je natuurlijk meteen aan een unieke, ongebreidelde uitvoering. De Mercedes E-Klasse 53 en E63 S zijn daarop geen uitzondering. Het zijn echte krachtpatsers met motoren die zijn ontworpen om te presteren. De cijfers spreken voor zich. 435 pk voor de E53 en 612 pk voor de E63 S. Het volledige exterieurdesign is van AMG. Dit omvat onder andere de karakteristieke, door de beroemde tuner ontworpen voorskirt, gewijzigde luchtinlaten en AMG's eigen A-vormige radiatorrooster. De achterzijde is voorzien van nieuwe achterlichten en een uitschakelbaar uitlaatsysteem van AMG. De velgen van de E53 zijn 5-dubbelspaaks lichtmetalen velgen die het dynamische karakter van de auto accentueren. Binnenin komt het sportieve karakter van de Mercedes E53 en E63 S-Klasse in alles tot uiting, inclusief de nappalederen stoelen. Het topmodel AMG Performance-stoelen met verstelbare zijsteunen, automatische stoelverstelling en verwarmingsoptie is ook verkrijgbaar.
Ontdek de Mercedes-Benz E-Klasse Estate op onze website en in uw BYmyCAR Mercedes dealer.