Sinds de introductie in 1946 heeft Mercedes meer dan 14 miljoen exemplaren van de E-klasse verkocht. Daarom leek de restyling in 2020 meer op het ontwerp van een nieuwe generatie, ook al was dat niet zo. Met de nieuwe Mercedes E-Klasse hebben de ingenieurs van het merk met de ster geen blad voor de mond genomen. Met een nieuw uiterlijk en een nieuwe motor, plus een hele reeks technologieën om het rijden te vergemakkelijken, is de nieuwe auto modern. Mercedes heeft zijn nieuwe kindje logischerwijs aangeboden als stationcar, coupé en cabriolet.
Cabriolet, coupé of sportwagen, de 2020 Mercedes Benz E-Klasse maakt indruk.
Elk model van de Mercedes E-klasse heeft zijn eigen nieuwe designlijnen, zowel van binnen als van buiten. Maar over het algemeen is het de komst van nieuwe motoren die dit model onderscheidt van zijn voorgangers. Natuurlijk zijn er de traditionele verbrandingsmotoren waar hij bekend om staat. Voor dit model biedt Mercedes een reeks motoren aan van 156 tot 367 pk voor de benzinemotoren en van 160 tot 330 pk voor de dieselmotoren. Dit zijn de klassiekers. Er zijn ook enkele nieuwkomers, zoals de 272 pk sterke 2.0 viercilinder met mini-hybridisatie.
Dit type motor werd door Mercedes al aangeboden op de E-Klasse van 2016. Dit keer biedt de elektromotor voor de mini-hybride echter 20 extra pk's, tegenover 14 voor het vorige model. Alle verbrandingsmotoren zijn gekoppeld aan de 9G-Tronic versnellingsbak van Mercedes. Voor deze nieuwe versie van de E-Klasse Cabriolet heeft Mercedes naar eigen zeggen een aantal wijzigingen aangebracht aan de dual-clutch versnellingsbak. Voor de E53 AMG-versie van de E-Klasse biedt Mercedes nog een krachtige benzinemotor aan. Deze levert een nominaal vermogen van 435 pk.
Mercedes is niet vreemd met het aanpassen of herzien van motoren. Dit is des te logischer omdat het merk altijd in staat is geweest om zeer efficiënte motoren te ontwerpen, tot grote vreugde van de eigenaars. Maar als het gaat om moderniteit en milieubescherming, biedt het Duitse merk ook nieuwe oplaadbare hybride motoren aan op alle modellen van de nieuwe Mercedes E-Klasse, of het nu gaat om een stationwagon, sedan of cabriolet. Zowel benzine- als dieselmotoren zijn verkrijgbaar als plug-in hybride, waaronder de 320 pk sterke E 300e (benzine) en de E 300de, een 306 pk sterke dieselhybride.
Naast de nieuwe motoren is de gerestylede Mercedes E-Klasse ook het moderne tijdperk binnengetreden met een groot aantal rijassistenten. De auto is uitgerust met de nieuwste generatie van Mercedes' MBUX-systeem. Wat rijhulpmiddelen betreft, is de E-Klasse cabriolet of coupé uitgerust met adaptieve cruise control, dodehoekdetectoren, een systeem om de rijstrook bij te houden, verkeersbordherkenning, enz. Daarnaast is de Mercedes E-Klasse uitgerust met een lichte autonomiefunctie. Dit intelligente systeem kan het besturen van de auto overnemen in files, mits de snelheid niet hoger is dan 60 km/u. Last but not least is deze auto volledig beschermd tegen pogingen tot diefstal dankzij de Urban Guard-technologie.
De nieuwe Mercedes E-Klasse Cabriolet 5-zitter: interieur en exterieur
De nieuwe versie van de E-Klasse Cabriolet heeft dezelfde lijnen als zijn coupéneef. Aan de buitenkant zijn er een aantal wijzigingen ten opzichte van het 2016-model, te beginnen met de omgekeerde 'Panamericana'-grille, die ook op andere Mercedes-auto's te vinden is. Dit geeft de E-Klasse Cabriolet in alle gevallen een sportievere uitstraling door een aanscherping van de koplampen, die ook opnieuw zijn vormgegeven. De motorkap krijgt ook een dubbele bult om het agressieve karakter verder te versterken, net als de nieuwe meerspaaks wielen. Voor optimaal comfort voor de passagiers in de ingeschoven dakstand is de auto uitgerust met een geluiddempende stoffen softtop.
Binnenin is de sfeer iets gezelliger dan in de versie van 2016. Het stuurwiel heeft hetzelfde zesspaaks design als op de S-Klasse. Het is uitgerust met capacitieve bedieningselementen, die essentieel zijn voor autonoom rijden. De bestuurdersplaats wordt gedomineerd door twee grote schermen voor navigatie en infotainment. Een aantal innovatieve accessoires draagt bij aan het rijcomfort, zoals AIRSCARF, een systeem dat warme lucht in de nek van de passagiers blaast. De nieuwe E-Klasse Cabriolet is ook de eerste die is uitgerust met een automatisch windscherm dat helpt de tocht te verminderen wanneer de softtop omhoog wordt gezet. Daarnaast zijn verstelbare stoelen in luxe materialen, een Burmester geluidssysteem en uitgebreide MBUX functies (met spraakherkenning) als optie leverbaar.
Ontdek de Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet op onze website en bij uw BYmyCAR Mercedes dealer.